Vissen op Ameland; Vangstverslag bij Visvijvers ’t NijlânDaar we meerdere dagen op Ameland vertoeven omvat dit vangstverslag twee sessies. De een op dinsdag 7 juni na de middag. De ander op woensdag 8 juni voor de middag. Is weer eens iets anders en geeft een nog betere weergave van de resultaten die hier zijn te boeken.

Vangstverslag vissen ´t Nijlân Ameland

Sessie 1; Vissen op Ameland vijver 2

Op dinsdagochtend heb ik flink wat tijd besteed aan het bevragen van Martin Metz en zijn vrouw over hun Visvijvers en alle andere activiteiten die zij ondernemen. Na de middag is het tijd om gaan vissen op Ameland. We besluiten om het vandaag op vijver 2 te proberen en morgenvroeg op vijver 3.

Nijlan plattegrond visvijvers meervalkwekerij

Materiaal voor forelvissen

Gerrit heeft alles al in gereedheid gebracht. Hij heeft er zin. Vorig jaar is hij hier ook geweest en uitstekend gevangen. Hij is ook degene die mij heeft overgehaald hier mee naar toe te gaan. Op vijver 2 huizen de forellen. Er worden er 5 per persoon uitgezet. Ook ik maak alles in orde en begin met mijn hengel Tremor Special nummer 3 van Ingesti met daarop een molen uit de 2500 FA serie van Shimano. Hierop heb ik op advies van Gerrit een trota poppa van 5 gram gezet. Dit vanwege de grootte van de vijvers. Ook Gerrit vist met wat zwaarder materiaal. Zo kunnen we wat verder gooien en een groter deel van de vijver bestrijken. Naast mijn Ingesti breng ik ook nog de Shimano Catana Shaking Trout nummer 1 met een glasloodje van 4 gram in stelling. Kan ik zeker de gehele vijver mee bevissen.

Meteen raak maar toch ..

Na een paar worpen is het al raak voor mij. Een mooie forel belandt in het net. Snel daarna volgt er nog een. Dan wordt het rustig. Gerrit heeft nog geen beet gezien. Ook de andere vissers moeten hun eerste nog binnenhalen. We kijken elkaar eens aan en opperen dat het deze middag wel eens een moeilijke visserij kan worden. Nou raken wij niet snel in paniek en daarbij de forellen moeten nog worden uitgezet. Rond 14.00 uur gaat dat gebeuren. 25 forellen worden met een speciale kruiwagen in de vijver gebracht. Toch duurt het nog even voor er werkelijk vis wordt gevangen. Aan de overkant worden er een paar gevangen. Dan gaat het bij ons ook gebeuren. Regelmatig halen Gerrit en ik een regenboogforel binnen.

Andere methode; de dobber op de wind laten meedrijven

Toch wordt het snel weer rustig. Het slepend vissen levert geen forel meer op. Leven is er genoeg in de vijver. Regelmatig zien we forel draaien. Het aas dat we steeds hebben gebruikt is Powerbait in de kleuren groen/wit en oranje/zwart. Ik schakel eens over naar levend aas en wel de meelworm. Dit levert een paar aanbeten op maar geen vis. Gerrit probeert het met wat gummi spul, echter met hetzelfde resultaat. Ik ga weer terug naar de Powerbait oranje/zwart. De wind is wat aangetrokken en ik gooi nu ver in, hou de hengel recht omhoog en laat zo de dobber op de wind meedrijven. Dit levert weer vis op, ook bij Gerrit. Zo hebben we na een paar uur vissen toch al 8/9 forellen gevangen.

Vissen op Ameland met powerbait

Ik loop een keer de vijver rond en spreek met de overige vissers. Deze hebben met elkaar nog maar 4 forellen gevangen. Zij komen hier vaker en geven aan dat de noordoosten wind en het te warme weer de spelbreker zijn voor goede vangsten. Ik ben het hier gedeeltelijk mee eens maar wij vangen toch ons visje. Het laatste uur neem ik mijn Catana Shaking Trout met het glasloodje ter hand. Hier weet ik er nog 2 mee te strikken. Gerrit vangt er ook nog 2 en zo komt ons eindresultaat op 13 forellen uit. Gerrit is de kampioen met 7 stuk, ikzelf 6 stuks. Gezien de moeilijke visserij een goed resultaat. Gerrit had er meer van verwacht maar ik ben uiterst tevreden.

Vissen op Ameland vangstverslag bij ´t Nijlân

Sessie 2; Vissen op Ameland vijver 3

Op deze woensdag 8 juni gaan we voor de middag vissen op Ameland. Na een stevig ontbijt vertrekken we met de fiets vanaf ons vakantieadres naar Vijvers ’t Nijlân. Dit keer zonder visbagage. We mochten die gisterenavond daar laten staan. Mooie service … toch? Iets over negen zijn we daar, halen onze visspullen op en gaan naar vijver 3. Hier huizen zalmen en forellen. Gisteren hebben we hier niet veel leven gezien en even hebben we nog overwogen om weer op vijver 2 te gaan vissen, daar we zeker weten dat daar genoeg achtergebleven forel in zit. We houden echter voet bij stuk en het wordt toch vijver 3. Ik wil wel eens zo’n dikke Amelandse zalm vangen. Achteraf gezien een geweldige keus.

Vijver 3 bij 't Nijlân op Ameland

Weer; noorden wind en bewolkt

Het weer is nu een heel ander verhaal. De wind komt meer uit het noorden en het is helemaal bewolkt. De temperatuur is amper 13 graden. Gisteren lekker in het bloesje, nu kun je je jas goed gebruiken. Voor de visserij zal het waarschijnlijk beter zijn. We gaan het proberen met hetzelfde materiaal en aas als gisteren.

Aan de slag; slepend vissen

Er is deze morgen nog een visser meer aan deze vijver. Hij staat helemaal aan de andere kant maar vist met dusdanig zwaar materiaal (bombetta van 30 gram) dat hij deze bij ons voor de voeten gooit. We hebben er geen last van maar het plonst zo heftig. Later komt er nog iemand bij, maar die houdt het na een uurtje al weer voor gezien. Hij vangt 2 forellen en zet deze ook weer terug. Om half 10 maken wij onze eerste inzetten en niet zonder succes. Vóór de visuitzet hebben we al 2 zalmen en 5 forellen te pakken. Allemaal slepend gevangen met Powerbait als aas in de kleuren zwart/oranje. Ze duiken er lekker fel op en het is sport puur sang. Gerrit glundert van oor tot oor. Dit is wat hij mij steeds heeft beloofd. En het is nog niet over.

Kanjer; slimme jongens

Na de uitzet van de vis gaat het gewoon door. We experimenteren wat met meelwormen en gummi-werk. Maar dat is minder succesvol. Het is toch vooral de Powerbait die het vandaag goed doet. Ook proberen we het aan de andere zijde van de vijver en daar is het ook kassa. De forellen huizen overal en hebben er duidelijk zin in vandaag. Een heel verschil met gisteren. En passant verspeelt Gerrit nog een echte kanjer. Deze laat zich verschillende keren, zo’n halve meter boven water zien en weet zich zo te bevrijden. Gerrit baalt, maar ja ….. dit zijn de slimme jongens. Heel spectaculair.

Resultaat; 6 zalmen (2 van 2+ kilo) en 16 forellen

Om 12.30 uur maken we de balans op. We tellen 6 zalmen (2 ruim boven de 2 kilo) en 16 forellen. Voorwaar een voortreffelijk resultaat. Daar we zelf de vis niet meenemen, geven we de “bombetta-man” 2 zalmen en 6 forellen mee. Hij zelf heeft 5 gevangen. De rest gaat terug naar de familie Metz. We nemen een paar gerookte forellen mee. Lekker voor vanavond.

Vissen op Ameland een mooie zalmforel

Na twee sessies vissen op Ameland bij ’t Nijlân kunnen we rustig stellen dat vissen op Ameland beslist de moeite waard is geweest. Fijne, klantgerichte mensen, een schitterende accommodatie en supervangsten. Iedereen die op Ameland komt en een visje wil vangen, moet deze vijvers bezoeken. Want ook de natuurvijver is de moeite waard (hiervoor verwijs ik naar het artikel: Groep 8 bij Visvijvers ’t Nijlân).

Hun slogan: “De plek waar je géén bot vangt. Toppunt van ontspanning”, komt volledig tot zijn recht.

Impressie Vissen op Ameland; Vangstverslag forelvissen bij Visvijvers´t Nijlân met foto’s van een mooie steurvangst op de natuurvijver 1:

Bekijk hier meer interessante artikelen over vissen op Ameland en Visvijvers ’t Nijlân:

• Forelvissen op Ameland een aparte beleving >>
• Ameland; Groep 8 bij Visvijvers ’t Nijlân vangt grote jongens! >>
• Veerdiensten en overnachtingsmogelijkheden op Ameland >>
• Visavontuur op Ameland; natuurvisvijver met spectaculaire vissoorten! >>
• Meerval vissen bij ’t Nijlân >>

_Nol_van_Zoest

NOL van Zoest (VIP van deforelvisser.com)