In mijn vakantie in 1990 op een excursie van bijzonderheden in de Beaujolais, kwam ik tijdens de lunch in contact met Michel Tondu, een Meervalvisser tevens eigenaar van het Restaurant en een bijbehorende Wijngaard. Voor de lunch werd er de zgn. Saone-vis geshowd, dit bleken dus twee meervallen van ongeveer 20 á 25 kg te zijn. Op de menukaart staat deze vis als voorgerecht, het wordt geserveerd als een soort kibbeling.
(ik vond het niet erg lekker een typische zoetwatervis smaak.)

Tijdens een persoonlijk gesprek met Michel vertelde hij dat hij regelmatig Meervallen van dit formaat vangt doordat de populatie van deze vissen in de Saone erg goed is op dat moment. In het voorjaar tijdens de paaitijd observeerde hij regelmatig het paargedrag van de meervallen. Ook ving hij wel eens een gewonde meerval, volgens de afdrukken van de bek op de rug, ontstaan tijdens de paaigevechten kon hij afleiden dat er nog erg grote en zware vissen van minstens 60 kg moesten rondzwemmen. “Ik heb geen rust voordat ik er een of meer heb gevangen” zei hij. Ik gaf aan dat ik ook wel eens een meerval wilde vangen maar geen geschikt materiaal had, waarop hij mij uitnodigde om een keer mee te gaan. Direct een principe afspraak gemaakt, want ik moest nog een extra vakantie regelen i.v.m. werk.

De aanlegsteiger bij de Camping in St Roman des Iles, Frankrijk

Enkele weken later hebben we e.e.a. geregeld en een datum geprikt. Michel regelde een Hotelletje voor mij en mijn vrouw in het dorp. s’ Avonds aasvisjes gevangen in een privé watertje in de buurt en met enkele Karpertjes en Zeelten van 20 á 25 cm naar de boot en in de bun gedeponeerd.

De terugreis

De volgende dag om 5 uur afgesproken en op naar de aanlegsteiger bij de Camping in St Roman des Iles. Het was ongeveer een half uur varen naar een plek en volgens hem een geschikte stek. Anker uit, de hengels opgetuigd met lood en een dobber (formaat Colablikje) diepte ± 4 á 5 m haak door de rug van aasvis in het water laten zakken en op de stroom ongeveer 30 á 40 m laten gaan, lijn vastzetten met een elastiek en de beugel van de molen open. De waterdiepte is ter plaatse ongeveer 6 á 7 meter. Nog even een tijdje getopt met een dode voorn van 20 cm, echter helaas maar één aanbeet van waarschijnlijk een snoekbaars, gezien de beschadiging op de voorn. Verder geen enkel leven te zien.

Om 11 uur zijn we gaan lunchen in een nabij gelegen Restaurant. We hadden afgesproken; om 18.00 uur gaan we weer. Rond 19.00 uur volgt de eerste aanbeet. Ik vroeg hem” Wanneer moet ik aanslaan? Hij riep “tout suite, tout suite!” Ik wachtte nog even met de haak zetten en YES! Het resultaat zie je hieronder op de foto.

Na een dril van ongeveer 20 minuten had ik de eerste meerval van 48 kg en 187cm in de boot. Vervolgens hebben we met een dik touw door de bek en kieuw de vis onder de boot gehangen.

Nadat de foto’s waren gemaakt en de vissen weer aan het touw in het water gelaten zijn, vroeg ik: “Wat gebeurd er met deze vissen?” Deze zijn niet geschikt voor consumptie zei hij en dadelijk meld ik deze vangst aan het “Bureau de Riviere” (een een of andere Beheers eenheid volgens mij) deze komen morgen de vis controleren op maat en gewicht en gezondheid waarna ze weer terug gezet worden met de boodschap “A la Prochaine”.

Hans Geersen met een meerval van 48 kg en 187cm!

Ongeveer een half uur later had ik weer een beet en heb direct aangeslagen met als resultaat de 2e Meerval van 32 kg en 130 cm. De vissen gingen weer in de boot en terug richting Camping waar een aantal mensen al stonden te wachten. Hier zijn de laatste Foto’s gemaakt.

Een impressie van de schitterende vangst van meerval die dag (14 foto’s):

De meeste foto’s zijn gemaakt door de vriendin van Michel.

De volgende jaren ben ik nog een paar keer met hem wezen vissen met aas als aal, dikke regenwormen en rivierkrabben maar de vangsten waren slechts enkele Meervallen van 60 tot 90 cm. Toch ook wel erg leuk, want het Meervalvissen was in Nederland nog vrij onbekend in de jaren 90.

In de copie van een krantenartikel ter plaatse (zie foto) wordt nog aandacht besteed aan de resultaten van Michel. In de wandelgangen hoorde ik dat hij zeer bekend is in deze regio en de meeste vissers erg veel respect voor hem hebben. Hij vertelde ook nog dat hij gemiddeld 60 Meervallen per jaar ving.
Michel ving een paar weken later in september 1997 een paar meervallen van 58 en 63 kg!

Al met al een paar enorme ervaringen die ik nooit had willen missen!