Frans van den Broek schreef een verhaal over carnavalsvissen. En vroeg zich af: “Zijn er nog van die zotten die met carnaval de forel belagen” Als reactie daarop schreef ik dat wij op carnavalsmaandag inderdaad gingen “putten”.

Hier het verslag van deze “dwaze visserij”.

Daar mijn kleindochter Luna met de carnaval bij ons vertoeft (moeder is uiteraard een verwoed carnavalsvierster in Eindhoven, vandaar) heb ik het plan opgevat om met haar op maandagmiddag naar de forellenvijver te gaan. Luna is als eens vaker op jullie site voorbij gekomen en is met haar 10 jaar al een vervent forelvissertje. Het liefst huur ik dan een vijvertje af en kan ze zich helemaal uitleven. Mijn vaste vismaat Dré zag dat ook wel zitten en na even rondbellen waren Gerrit, Jan en Ad mede bereid hun boerenkiel te verruilen voor het vispak. Bij Visvijvers ’t Mum in Appeltern besprak ik vijver 2. Een mooi putje waar je met 6 personen ruim voldoende visruimte hebt. De kosten zijn 99 euro en er worden 36 forellen uitgezet.

Jan nam het vervoer op zich. Daar hij een eigen busonderneming heeft, komt er warempel een busje langs om ons op te halen (het moet niet gekker worden !!) Super de luxe en met veel ruimte rijden we rond 12 uur richting Appeltern. Om half een komen we daar aan en worden met alle egards ontvangen. Iedereen begeeft zich naar put 2 met Luna voorop en installeert zich aan de vijver. Ondertussen reken ik af en leg vast dat de forel in twee tijden worden uitgezet. Om 13.00 uur 18 stuk en om 15.00 uur de andere 18. Gerald, de eigenaar, belooft ons om 15.00 uur een drankje voor zijn rekening vanwege de carnaval en zo is ook geschied. Een mooi geste … toch? Gerald, bedankt. Ik heb voor Luna een mooi licht hengeltje opgetuigd. Een spinhengeltje van Shimano, lengte 2.10 m met een molentje uit de NEXAVE 1000FA serie van hetzelfde merk. Hoofdlijn 16.00 van Gamakatsu. Hierop 3 pilotbolletjes met een draaggewicht van 2 gram. Als verbinding een warteltje en daaraan een onderlijn van 1.20 cm met een haak 6 ook van Gamakatsu. Lekker licht spul en voor haar prima te hanteren.

Na een paar worpen heeft ze al beet doch deze wordt verspeeld maar de volgende is wel raak en zo stapt ze trots rond met de mededeling dat de eerste binnen is. Dat Dré er ook al 2 aan de kant heeft, is haar in al het enthousiasme ontgaan. Ikzelf vis met mijn geliefde Berkley Trout Tec Lybra hengels nummer 1 en 2. Op beiden zit een Shimano molen DL2500FA vol gespoeld met 18.00 Gamakatsu lijn. De nummer 2 is hetzelfde opgetuigd als die van Luna. Op nummer 1 zit een pauwenveer pen met een draaggewicht van 3 gram. Als verbinding een wartel en een onderlijn van 75 cm met daaraan een haak 6 van Gamakatsu.

Na de eerste inzet van 18 stuks forellen wordt er al snel vis gevangen door bijna iedereen. Toch is het een voorzichtige visserij. Veel aanbeten doch even zoveel missers. Geduld is het devies. Lang door laten bijten en dan op het juiste moment aanslaan. Jan, die niet zo vaak meegaat, heeft met dat geduld veel moeite en om 15.00 uur staat zijn teller nog op nul. De rest doet het wel goed en zo rond half drie heeft Luna de tussenstand opgemaakt en zijn we 19 forellen rijker. Het vangen wordt nu aanmerkelijk minder maar het weer maak veel goed. De zon breekt door en de temperaturen lopen op naar lenteachtige waarden. Fantastisch om zo carnaval te vieren aan de put. Om 15.00 uur laten we ons, de aangeboden consumptie goed smaken en diegene die honger hebben nemen er nog een broodje bal bij. Daarna gaan we voor de tweede ronde. Luna mag meerijden met de viskar en de volgende 18 forellen mee uitzetten. Iedereen staat weer op scherp en gaat fanantiek aan de gang. Echter deze forellen hebben er niet zo veel zin in en dus moet de trukendoos volledig open. Alle “carnavals” kleuren worden aangesproken en ook het levenaas komt in beeld. Pieren, meelwormen, maden en natuurlijk de wasmot. Doch het eerste uur is het erg rustig en alleen Jan -ja juist hij …. – weet zich van de vervelende nul te ontdoen.

Dan plotseling is het aan alle hengels raak. Het is net of de “forellenoptocht” voorbij komt. Iedereen pakt zijn visje en ook Luna doet goed mee met dit bal. Dan,zo snel als het gekomen is, zo snel is het ook weer over. We houden het nog een uurtje vol en tegen vijven maken we de totaalbalans op. Ad en Jan hebben er 7, Luna en Opa 11, Gerrit 5 en Dré 10. Het totaal is daarmee gekomen op 33 stuks. Niet slecht voor een middagje carnavalsvissen.

De forellen worden schoongemaakt en verdeeld en rond half zes rijden weer luxueus naar Lith. Bij Ad pakken we nog een pintje en nemen dan afscheid met een welgemeend “FOREL-ALAAF”.